Kontakta mig
Emil Eskilsson
annons@skarmexpo.se 0454-12802

Annonsformat

Våra rekommendationer för effektiva skärmkampanjer

Annonsutformning i din stad

Fem viktiga snabbtips

  • 1
    Stora tydliga budskap
  • 2
    Din logga i färg och hög kontrast
  • 3
    Mycket kontraster i annonsen
  • 4
    Undvik mycket och lång text
  • 5
    Använd uppmanande verb

Hur ska annonserna utformas?

Efter många års experimenterande så vet vi vilket innehåll som fungerar bäst på digitala skärmar för att locka intresse.

Att göra snygga produktioner är viktigt men i de flesta fall inte det viktigaste för att locka uppmärksamhet. Det allra bästa är att ha ett innehåll som är lätt att förstå på långt håll. Ett bra riktmärke är att jobba med stora tydliga budskap och undvika mycket text. Mycket text blir lätt svårläst och gör då hela annonsen förvirrande. Vi vet att annonsörer vill ha med så mycket som möjligt men vi rekommenderar ändå att jobba med stora tydliga budskap.

När det gäller texten som visas på skärmen så är det viktigt med hög kontrast mellan text och bakgrund, t.ex vitt på svart eller andra färger med hög kontrast.

Om man ska ha med en företagslogga så är det bra om man tar med färgerna i loggan för att behålla igenkännings förmågan av företaget.

Använd gärna animationer och video för att släppa lös din kreativitet. Animationer och video har en väldigt stor potential att fånga och engagera kunden. Video på inomhusskärmar har visat sig ge stora resultat då detta ger en naturlig dragnings förmåga.

Att spela upp ljud inom digital skyltning är något som kan frambringa oro då det är svårt att matcha musiken från reklamen till musiken i butiker. Det är också väldigt svårt att spela upp rätt ljud till rätt målgrupp vi har därför inget ljud på någon av våra annonsskärmar.

Ur ett annonsperspektiv är det effektivt att använda uppmaningar genom verb i annonser som t.ex. “Köp din idag” eller “Besök oss”. För att få kunden att minnas budskapet är det också bra att använda slogans som sätter sig i huvudet på folk.